SKRZYNKA ZAUFANIA
„Dziecko ma prawo do poważnego traktowania jego spraw,
do poważnego ich rozważania”
Janusz Korczak
PROCEDURA FUNKCJONOWANIA
SKRZYNKI ZAUFANIA
DLA RODZICÓW I UCZNIÓW
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W BRZESKU
Procedura funkcjonowania Skrzynki Zaufania pozwoli zapewnić dyskrecję w sprawach osobistych oraz umożliwi przedyskutowanie uczniowskich problemów i propozycji z dyrekcją i pracownikami szkoły.
Osobami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie Skrzynki będą opiekunowie S.U. i pedagog szkolny, który oceni wagę i rodzaj informacji, a następnie skontaktuje się ze specjalistami lub właściwymi instytucjami. W porozumieniu z dyrekcją szkoły będą zaplanowane i podjęte odpowiednie działania w celu rozwiązania problemu.
Do Skrzynki Zaufania uczniowie i rodzice mogą wrzucać:
– listy dotyczące wszystkiego, czego nie lubią, czego się obawiają, co ich niepokoi, co chcieliby zmienić, co ich denerwuje, o czym boją się powiedzieć wprost- o kolegach, o nauczycielach, o sobie,
– pomysły, propozycje i sugestie dotyczące życia szkoły i działalności szkolnych organizacji,
– podziękowania i inne ciepłe słowa dla członków społeczności szkolnej.
Dzięki Skrzynce uczniowie będą mogli podzielić się informacjami o problemach naszej szkoły, swojej klasy czy też swoich rówieśników, o których dorośli nie mają wiedzy. W ten sposób uczniowie i ich rodzice będą mieli możliwość zasygnalizowania i udzielenia pomocy osobom, które być może doznają krzywdy, a nie potrafią lub nie wiedzą, do kogo zwrócić się o pomoc. Dzięki listom i sygnałom wrzucanym do Skrzynki możliwe będzie reagowanie przez dorosłe i kompetentne osoby w sytuacjach kryzysowych, w celu zapewnienia uczniom niezbędnej pomocy i wsparcia.
Funkcjonowanie Skrzynki zakłada współpracę specjalistów i nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami.
Dzięki Skrzynce uczniowie i rodzice będą mogli otrzymać pomoc dyrektora szkoły, pedagoga, nauczycieli, wychowawców i psychologa, w zależności od rodzaju zgłoszonej sprawy. Uczniowie będą mogli opisywać sprawy do Skrzynki anonimowo, muszą mieć jednak świadomość, że podanie swojego imienia i klasy ułatwi sformułowanie porady, i przyspieszy odpowiednie postępowanie.
Skrzynka zwiększy poczucie bezpieczeństwa, a spokojna atmosfera panująca w szkole będzie służyła nauce i prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży.
Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie!
Skrzynka Zaufania jest dla Was!
Napiszcie i wrzućcie do Skrzynki:
- jeśli obawiacie się konkretnych zdarzeń lub osób,
- jeśli koledze lub koleżance dzieje się krzywda,
- jeśli macie problem, który chcielibyście, aby był rozwiązany bez waszego udziału,
- jeśli byliście świadkami czynów niezgodnych z prawem, a obawiacie się o tym powiadomić osobiście,
- w każdym innym przypadku, kiedy czujecie, że powinniście zareagować lub potrzebujecie pomocy.
ZASADY KORZYSTANIA ZE SKRZYNKI ZAUFANIA
1. Piszcie czytelnie i podpisujcie swoje listy- podajcie przynajmniej imię i klasę (zapewniamy dyskrecję).
2. Nie używajcie wulgaryzmów, nie obrażajcie nikogo.
3. Wasza korespondencja nie powinna mieć formy obmowy, plotki czy żartu.
4. Jesteście ważni niezależnie od tego, w jakiej sprawie piszecie. Nie będziecie oceniani.
5. Wspólnie rozwiążemy każdy problem, z którym nie potraficie sobie poradzić.
6. Pomoc, jaką zorganizujemy, zależeć będzie od rodzaju zgłoszonej sprawy.
Może to być, np. indywidualna rozmowa ze specjalistą, psychologiem, pedagogiem czy wychowawcą we współpracy z dyrekcją szkoły.
7. Nie ma problemów ważnych i mniej ważnych – piszcie w każdej sprawie, która Was niepokoi.
Życząc odwagi, przypominamy, że nic nie zastąpi osobistej, szczerej rozmowy, do której serdecznie zachęcamy.
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Pedagog szkolny