Treść artykułu

EuroWeek

W dniach 11 – 15 kwietnia 2018 r. pięć klas z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Brzesku uczestniczyło w projekcie szkoleniowym EuroWeek w miejscowości Długople Zdrój.

Program EuroWeek – Szkoła Liderów jest specjalnym obozem edukacyjnym pozwalającym młodym ludziom aktywnie włączyć się w życie demokratycznego społeczeństwa dzisiejszej Europy. Skierowany do młodzieży pozwala rozwinąć cenne umiejętności społeczne: przewodzenia, autoprezentacji oraz pracy w zespole. Zajęcia prowadzone są przez szkoleniowców Fundacji EuroWeek z różnych stron świata w atrakcyjnej dla młodzieży formie: interaktywnych warsztatów, gier symulacyjnych i praktycznych ćwiczeń. Niewątpliwą zaletą projektu jest także możliwość doskonalenia znajomości języka angielskiego, bowiem podczas zajęć używa się tylko tego języka..

Nasi uczniowie w czasie pięciodniowego pobytu w Długopolu Zdrój mieli możliwość spotkania fascynujących ludzi pochodzących m.in. z Etiopii, Gruzji, Ukrainy, Indii i Tajlandii, poznania ich kultury, tradycji i obyczajów.

Poniżej przedstawiamy relację z tegorocznego turnusu.. 

DZIEŃ 1.

Punktualnie o godzinie 8.00 78 uczestników wycieczki wraz z opiekunami wyruszyło w daleką drogę do Kotliny Kłodzkiej. Kilkugodzinna podróż została urozmaicona zwiedzaniem imponującego,  baśniowego zamku w Mosznej. Przewodnik zapoznał uczniów z historią tego niezwykłego obiektu, przedstawił losy jego dawnych mieszkańców, ubarwiając swą opowieść legendami związanymi z tym miejscem. Następnie przyszedł czas na chwilę wytchnienia w przypałacowym parku, gdzie można było delektować się pięknym krajobrazem i bajeczną architekturą zabytku. Nie zabrakło również pierwszych zabaw integracyjnych na łonie przyrody. Około godziny 16 wszyscy uczestnicy wycieczki zmęczeni podróżą, ale bardzo podekscytowani przybyli do Ośrodka Wypoczynkowego „Aleksander” w Długopolu Zdrój. Po zjedzeniu pysznej obiadokolacji uczniowie udali się na pierwsze spotkanie z wolontariuszami z Fundacji Euroweek, którzy przeprowadzili zajęcia zapoznawcze i warsztaty integracyjne. Na zakończenie dnia odbyła się dyskoteka.

DZIEŃ 2.

Po śniadaniu wolontariusze zaprosili wszystkich na poranne zabawy ruchowe przy muzyce z różnych stron świata. Następnie odbył się cykl warsztatów i zajęć: „Secret friend”, „Create a superhero”, „Create a band” i „New people”, w czasie których uczniowie mogli wykazać się kreatywnością i umiejętnością współpracy w grupie. Po południu wszyscy uczestnicy EuroWeeku w towarzystwie wolontariuszy wybrali się na wycieczkę do Bystrzycy Kłodzkiej, gdzie zwiedzili Muzeum Filumenistyczne, obejrzeli miejski pręgierz i Bramę Wodną. Po powrocie do ośrodka był czas na zabawy na świeżym powietrzu w pobliskim parku zdrojowym. Wieczorem uczniowie otrzymali kolejne zadanie do wykonania – przygotowanie skeczy w języku angielskim na podany temat. Podczas prezentacji efektów swojej pracy wszyscy doskonale się bawili. Scenki były niezwykle pomysłowe i zabawne.

DZIEŃ 3.

Uczestnicy EuroWeeku ten dzień rozpoczęli od wycieczki do Kopalni Złota w Złotym Stoku. Tam w podziemiach uczniowie zwiedzali: sztolnię o nazwie „Gertruda” z częścią muzealną, „Chodnik Śmierci”, a także jedyny w Polsce podziemny wodospad w „Sztolni Czarnej”. Spod ziemi natomiast wszyscy wyjechali specjalnym pomarańczowym tramwajem. Kolejną atrakcją była wystawa minerałów oraz płukanie złota. Następny punkt wycieczki stanowił Średniowieczny Park Techniki. Uczniowie mieli tam możliwość samodzielnie poznać i sprawdzić zasady działania oraz skuteczność różnych maszyn prostych, m. in. kołowrotu, kieratu, dźwigu ręcznego, przekładni itp. Jednak najwięcej emocji dostarczył Dom Kata i Labirynt Strachu. Po powrocie do ośrodka i zjedzeniu obiadu przyszedł czas na zapoznanie się z kulturą i tradycjami Indii. Następnie każdy uczestnik wycieczki mógł pochwalić się swoim talentem podczas pokazu „EuroWeek got talent”.  Wiele wrażeń dostarczyły m.in występy taneczne i wokalne, magiczne sztuczki oraz szybkie liczenie w pamięci. Na zakończenie tego intensywnego dnia młodzież posiliła się kawałkiem tradycyjnej pizzy w ramach EuroWeekowego „Pizza’s Day”.

DZIEŃ 4.

Tego dnia zajęcia zaczęły się od nauki energetycznych tańców rodem z Bollywood oraz karaoke. Następnie odbyły się zajęcia warsztatowe doskonalące umiejętność współpracy w grupie i kreatywność.  Uczniowie mieli za zadanie m.in. stworzyć z surowców wtórnych przedmiot przydatny na co dzień,  wcielić się w znane postacie i zaprezentować scenki na określony temat. Oczywiście efekty swojej pracy przedstawiali w języku angielskim. W ramach przerwy, korzystając z pięknej pogody, uczniowie spędzili czas w parku na grach i zabawach sportowych. Wieczorem przyszedł czas na podsumowanie turnusu, ostatnie spotkanie z organizatorami i wolontariuszami oraz wręczenie certyfikatów dla uczestników programu. Następnie odbyło się pożegnalne ognisko z pieczeniem kiełbasek.

DZIEŃ 5.

Wszystko co dobre, szybko się kończy. Toteż zaraz po śniadaniu uczestnicy wycieczki spakowali bagaże i wyruszyli w drogę powrotną. W godzinach popołudniowych wrócili do Brzeska, by spotkać się ze stęsknionymi rodzicami.

Wiele pozytywnych opinii i radosnych min uczestników EuroWeeku dowodzi, że turnus się udał i ta niecodzienna forma wycieczki bardzo przypadła uczniom do gustu. Przyjazna atmosfera, możliwość  codziennego porozumiewania się w języku angielskim w naturalnych sytuacjach, integracja oraz nietypowe prace zespołowe wywarły duże wrażenie na uczniach i pozostaną na długo w ich pamięci.  A nabyte podczas udziału w programie umiejętności na pewno zaprocentują w przyszłości.