Tabliczki Braille’a i inne modele oraz ich wydruki 3D
Nasza szkolna grupa uczestników zajęć rozwijających kompetencje przyszłości „Laboratoria przyszłości” realizowanych w ramach projektu dostępne i przyjazne szkoły – edukacja włączająca w brzeskich szkołach podstawowych”, miała okazję doświadczyć wszystkich niezbędnych etapów powstawania gotowych, wydrukowanych modeli za pomocą drukarki 3D.
Naszą przygodę z drukiem 3D rozpoczęliśmy od trudnego zadania, wydruku tabliczek Braille’a stosowanych jako narzędzia, które pozwalają osobom niewidomym i niedowidzącym do odczytywania informacji za pomocą dotyku. Wykorzystuje się je do oznaczania pomieszczeń, poręczy, przycisków, a także do tworzenia planów tyflograficznych w budynkach użyteczności publicznej.
Podczas projektowania modelu 3D w odpowiednim do tego programie należy wykazać się niezwykłą precyzją wymiarowania, widzenia przestrzennego i oczywiście znajomością różnorodnych opcji potrzebnych do obsługi aplikacji. Po właściwym, bezbłędnym projekcie 3D należy przystąpić do przetworzenia modelu na zapis właściwy dla danej drukarki 3D, dobrać właściwe opcje rodzaju materiału, gęstości i jakości druku, do tego służy kolejny specjalistyczny program zwany slicer. Następnie tak przygotowane pliki przenosimy do drukarki 3D, którą również należy odpowiednio przygotować, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa do pracy, odpowiednio oczyścić, skalibrować i jeszcze wymienić filament. Po tych czynnościach wstępnych możemy zacząć drukować model, którego wydruk zajmuje w przypadku małej tabliczki około 45 minut.
Na tych zajęciach nie tylko śledziliśmy etapy powstawania wydruku 3D, ale również mieliśmy okazję poznać jak pisze i czyta się w języku Braille’a. Była również okazja, aby zaprojektować swoje osobiste breloczki i figurki ulubionych postaci, które jako pamiątkę na zakończenie zajęć wydrukowaliśmy 3D.