Treść artykułu

Ratownicy ze szkolnej świetlicy

W roku szkolnym 2024/2025 podczas zajęć świetlicowych w klasie 1a została wdrożona innowacja pedagogiczna ,,Ratownicy ze szkolnej świetlicy”.

Celem innowacji było:
-przygotowanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym do bezpiecznego funkcjonowania w otaczającej je rzeczywistości,
-zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pierwszej pomocy i numerami telefonów służb ratowniczych w Polsce,
-nabycie umiejętności wzywania służb ratunkowych oraz prawidłowego przeprowadzania rozmowy z dyspozytorem,
-wykształcenie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo innych oraz gotowości niesienia pomocy innym,
-wyrabianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu.

Dzieci chętnie, aktywnie i systematycznie brały udział w realizowanych zajęciach. Większość zajęć miała charakter praktyczny. W celu uatrakcyjnienia zajęć wykorzystano pomoce dydaktyczne takie jak np. fantom, bandaże, jałowe kompresy gazowe, rękawiczki jednorazowe, plastry i opatrunki samoprzylepne, apteczkę pierwszej pomocy. Podczas zajęć wykorzystano zasoby Zintegrowanej platformy edukacyjnej- filmy edukacyjne, zadania interaktywne. Korzystaliśmy z zadań interaktywnych Word Wall. W zależności od realizowanych zagadnień na zajęciach wykorzystywane były różne metody pracy, zwłaszcza pogadanka, pokaz, dyskusja, burza mózgów, prelekcja, prezentacje multimedialne, a zwłaszcza ćwiczenia praktyczne. Podczas pierwszych zajęć uczniowie wspólnie próbowali odpowiedzieć na pytanie co to jest właściwie pierwsza pomoc i dlaczego warto jej udzielać. Uczniowie skupili się też na sposobach wzywania pomocy oraz przypomnieli sobie, gdzie należy zadzwonić po fachową pomoc. Chętnie podawali przykłady zagrożeń jakie mogą się przydarzyć w zależności od miejsca występowania np. w szkole, w domu, w drodze do lub ze szkoły, czy podczas wakacji.

Młodzi ratownicy wykonali pracę plastyczną ,, 112- ratuje życie”. Celem pracy było propagowanie wiedzy na temat Europejskiego Numeru Alarmowego 112, co bezpośrednio przyczyni się do kształtowania prawidłowych postaw i właściwych zachowań podczas udzielania pomocy.

Uświadomiono dzieciom, że numer alarmowy 112 należy wybierać w sytuacjach alarmowych, w których niezbędna jest pomoc Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego i gdy wymagane są natychmiastowe działania tych służb. Dzieci dowiedziały się, jakie mogą być przyczyny powstawania ran, w jaki sposób postępować podczas drobnych skaleczeń i tamowania krwotoków np. nosa oraz jakie objawy mogą towarzyszyć dużej utracie krwi.

„Mali Ratownicy” dowodząc cel stosowania opatrunków podczas krwawiących urazów- wykonali je na sobie. Wiele emocji wzbudził pokaz czynności z zakresu resuscytacji wykonany na fantomie. Po części teoretycznej nadszedł czas na praktykę. Dzieci pod czujnym okiem nauczyciela mogły samodzielnie wykazać się praktyczną znajomością udzielania pierwszej pomocy. Nauczyły się również jak układać osobę poszkodowaną w pozycji bocznej ustalonej.

W celu podsumowania zajęć przeprowadzono test wiedzy i umiejętności dotyczący bezpieczeństwa i pierwszej pomocy.Wszystkie dzieci poradziły sobie z nim wyśmienicie. Zorganizowano także spotkanie ze Strażakami, którzy również przeszkolili dzieci w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz zaprezentowali sprzęt ratowniczy, który jest wykorzystywany podczas akcji ratunkowych. Były to cenne lekcje odpowiedzialności, empatii, bezpieczeństwa, połączenie zabawy z przekazywaniem istotnej wiedzy, która może przynieść nieoceniony efekt – ratowanie życia.

Małgorzata Klimek