Treść artykułu

Matematyka w „Dostępnej i przyjaznej szkole”

W roku szkolnym 2024/2025 w naszej szkole realizowane były zajęcia matematyczne dla uczniów klas czwartych w ramach projektu „Dostępne i przyjazne szkoły – edukacja włączająca w brzeskich szkołach podstawowych”. Celem zajęć było wspieranie rozwoju kompetencji matematycznych wszystkich uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych dzieci o zróżnicowanych możliwościach i stylach uczenia się.

Podczas lekcji szczególny nacisk położono na indywidualizację procesu nauczania, poprzez dostosowanie tempa pracy, poziomu trudności zadań oraz metod dydaktycznych do potrzeb uczniów, praktyczne podejście do matematyki, umożliwiające uczniom zastosowanie wiedzy w codziennych sytuacjach, pracę w grupach oraz zadania rozwijające umiejętności współpracy i komunikacji jak również wykorzystanie pomocy dydaktycznych i materiałów multimedialnych, które uatrakcyjniły zajęcia i ułatwiały przyswajanie trudnych zagadnień.

Zajęcia były prowadzone w sposób dostępny i przyjazny, w atmosferze sprzyjającej otwartości, wzajemnemu wsparciu i akceptacji. Szczególną uwagę zwracano na budowanie pozytywnej motywacji, wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów oraz eliminowanie barier w uczeniu się matematyki.

Efekty pracy pokazały, że uczniowie chętniej angażowali się w zajęcia, zwiększyła się ich pewność siebie w rozwiązywaniu zadań, a także zauważono poprawę w wynikach bieżących ocen. Dzięki zastosowaniu metod edukacji włączającej, udało się stworzyć środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi każdego dziecka.