NASZE ŚWIĄTECZNE WYDRUKI W 3D
Drukarki 3D stanowią fascynujące narzędzie edukacyjne w szkolnictwie podstawowym, zwłaszcza podczas zajęć informatyki. Uczniowie mają szansę rozwijać kreatywność, planować projekty i uczyć się podstawowych zasad projektowania 3D.
Na dobry początek uczniowie klas IV-VIII poznali budowę drukarki 3D, jak naładować filament, kalibrować drukarkę i uruchomić proces drukowania oraz zasady BHP podczas pracy z drukarką. Następnie zostali wprowadzeni w świat gotowych modeli 3D, których obecnie jest bardzo dużo na stronach internetowych poświęconych tej tematyce.
Naszą uwagę w okresie przedświątecznym szczególnie przykuły ozdoby choinkowe, które mogliśmy samodzielnie wyprodukować za pomocą naszej szkolnej drukarki 3D – Zortrax. Po pobraniu projektów w specjalnych plikach przeznaczonych do druku 3D przystąpiliśmy do obsługi slicera, programu który konwertuje modele 3D na dane zrozumiałe dla drukarki. Podczas tych czynności uczniowie uczyli się właściwego ustawienia druku, doboru materiału do wydruku, jakości drukowania, jego gęstości, struktury, warstw i czasu wydruku. Nasz słownik pojęć poszerzył się o nowe pojęcia takie jak modelowanie 3D, CAD, slicer, filament, kalibracja, extruder, raft, podpory i jeszcze wiele innych, których znaczenie może przydać się w przyszłości. Samo drukowanie 3D trwa pewien czas, co daje doskonałą okazję do nauki cierpliwości i monitorowania postępu projektu.
Po zakończeniu procesu drukowania uczniowie przystąpili do ozdobienia naszego świątecznego drzewka, oraz sfotografowali postępy swoich prac. Wspólna refleksja nad procesem, wyzwaniami i sukcesami przyczyniła się do lepszego zrozumienia technologii 3D oraz rozwijania umiejętności współpracy. Praktyczne doświadczenie z obsługą sprzętu jest niezwykle wartościowe.
Nauczyciel informatyki
Urszula Krzemień