Treść artykułu

Tydzień języka polskiego w „trójce”

21 lutego obchodziliśmy w całym kraju Dzień Języka Ojczystego.

W związku z tym wydarzeniem  w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 3 został przeprowadzony przedmiotowy projekt edukacyjny Tydzień Języka Polskiego, którego koordynatorami byli nauczyciele poloniści.

Od 24 do 28 lutego młodzież zmagała się z zawiłościami naszego pięknego, ale trudnego języka, biorąc udział w lekcjach tematycznych i przystępując do licznych konkursów. Każdy dzień był poświęcony innemu zagadnieniu.

W poniedziałek, 24 lutego, wszyscy uczniowie poznawali tajniki poprawnej polszczyzny i  prezentowali własnoręcznie wykonane plakaty, zachęcające do mówienia i pisania poprawnie . W tym dniu odbył się także konkurs poprawności językowej. Jego uczestnicy musieli zmierzyć musieli się z m.in. z prawidłową odmianą  kłopotliwych rzeczowników i właściwymi, choć powszechnie nieznanymi formami różnych wyrazów, a także związków frazeologicznych.

Wtorek poświęcony został poezji. Z tej okazji w szkole zorganizowano konkurs recytatorski Poeci dzieciom, w którym młodzież mogła zaprezentować swoje talenty. Natomiast na lekcjach języka polskiego nauczyciele przekonywali swoich podopiecznych, że poezję da się lubić.

25 lutego, w środę, młodzież poznawała kulisy teatru. Wtedy też odbyła się wycieczka Koła Teatralnego MISZMASZ do Opery Krakowskiej na spektakl „Opera b/o”, podczas którego uczniowie mieli okazję usłyszeć najpiękniejsze arie operowe świata i zobaczyć jak powstaje przedstawienie „od kuchni”.

Czwartek został przeznaczony na opanowanie  ortografii, która dla wielu uczniów nadal stanowi  twardy orzech do zgryzienia. Młodzież z klasy VI C postanowiła przypomnieć swym kolegom najważniejsze zasady pisowni, organizując szkolny happening ortograficzny. Z wypisanymi  na tabliczkach hasłami uczniowie przemaszerowali od klasy do klasy, namawiając do zapamiętywania wyrazów z trudną pisownią. W tym samym dniu wszyscy chętni mogli wziąć udział w konkursie ortograficznym, który składał się z najeżonego trudnościami  dyktanda i testu wiedzy.  Wiele osób jednak świetnie poradziło sobie i zdania ,takie jak  chyżo czmycha zając  w chaszczach, nie stanowiły dla nich problemu .

Na koniec tygodnia zaplanowano Dzień Ulubionej Książki. Tego dnia uczniowie mogli przebrać się za dowolną postać  literacką.  Dzięki temu na szkolnych korytarzach zaroiło się od kolorowych, baśniowych bohaterów. Przewijali się po nich m. in. Królowa Śniegu w srebrnej koronie, Pinokio,  Kot w Butach, Zuzanna z „Opowieści z Narnii” z pięknym kołczanem  oraz Harry Potter z nieodłączną różdżką. W tym dniu również uczniowie klas szóstych, przebrani za baśniowe postacie, udali się z wizytą do młodszych kolegów z klas I – III a także do maluszków z sąsiedniego Przedszkola Nr  10, by przeczytać im najpiękniejsze baśnie Andersena. W piątek nie obyło się również bez konkursów. Uczniowie naszej szkoły sprawdzali tym razem umiejętność czytania ze zrozumieniem. A nie było  łatwo. Czwartoklasiści musieli zmierzyć się z opisem rycerskiego ślubowania z „Krzyżaków” Sienkiewicza, a uczniowie klas szóstych  z fragmentem prozy staropolskiej.

W ramach Tygodnia Języka Polskiego  odbył się również konkurs literacki. Uczniowie mogli wykazać się swoim talentem w dwóch formach: baśni i  wierszu.

Różnorodne działania prowadzone w ramach Tygodnia Języka Polskiego pozwoliły naszym uczniom rozwinąć  wiedzę i umiejętności oraz zaprezentować swoje talenty. Mamy nadzieję, że dzięki temu przedsięwzięciu coraz więcej młodych ludzi będzie czytać i pisać poprawnie oraz częściej sięgać po książki.

Uroczyste podsumowanie projektu oraz wręczenie nagród zwycięzcom konkursów odbędzie się   w naszej szkole w połowie marca.

Magdalena Głowacka – Zastawnik