PODSUMOWANIE PROJEKTU „Z KULTURĄ MI DO TWARZY”
Od października 2021 roku w naszej szkole realizowaliśmy Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” autorstwa i pomysłodawczyni Pani Pauliny Marcysiak, której pomagają Magdalena Wojdan, Mariusz Berkowski oraz Agnieszka Rażna – Kubiak, nauczyciele związani z Inowrocławiem. W roku szkolnym 2021/2022 odbyła się druga edycja projektu, w którym wzięło udział 2800 placówek z Polski i zagranicy.
Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021 / 2022 (punkt 1 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; punkt 2 – wychowanie do wartości, zaangażowanie społeczne; punkt 3 – wprowadzenie w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacja patriotyczna, poznawanie polskiej kultury).
Głównym celem projektu jest wprowadzanie uczniów w świat wartości i kultury poprzez:
– promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
– rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
– podjęcie współpracy z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
– wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
– kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
– kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
– zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
Projekt składa się z 4 modułów i z każdego z nich należało wykonać przynajmniej 5 zadać. Oto sprawozdanie z ich przebiegu:
Moduł 1 – W KRAINIE MUZ
Zadanie 1. W magicznym świecie muz – uczniowie klas młodszych poznawali instrumenty muzyczne, ich wygląd i brzmienie.
Zadanie 2. Spotkania z muzyką –w ramach tego zadania gościliśmy uczniów i nauczycieli szkoły muzycznej.
Zadanie 3. W galerii sztuki – spacer klasy 7b po Leśnej Galerii, naszego lokalnego artysty Pana Janusza Mytkowicza, znajdującej się w Okocimiu.
Zadanie 4. Tanecznym krokiem – uczniowie klasy7b przygotowali poloneza do muzyki Wojciecha Kilara w choreografii pań Marii Nowak i Małgorzaty Siudut. Prezentacja miała miejsce podczas uroczystej akademii z okazji rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Zadanie 5. Z wizytą w teatrze – w ramach tego zadania klasy 1 c, 2 a, 3a wraz z wychowawcami: p. Renatą Liberą, p. Janiną Górską i p. Teresą Sediwy wybrały się do Teatru Ludowego w Krakowie, by obejrzeć spektakl pt. „Pippi”. Następnie dzieci na zajęciach wykonały piękne prace plastyczne przedstawiające bohaterów przedstawienia. Natomiast klasy 6a, 6b i 7b w Teatrze Współczesnym w Krakowie poznały historię przemiany Ebenezera Scrooge’a w ciekawej realizacji „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa. Po spektaklu młodzież uczestniczyła w warsztatach teatralnych, podczas których zgłębiała tajniki pracy aktora.
Zadanie 6. Świętujemy Dzień Teatru – przygotowanie pod kierunkiem p. Agaty Kawalerczyk oraz p. Magdaleny Głowackiej- Zastawnik przez młodszą grupę koła teatralnego Miszmasz spektaklu „Rety, rety, gdzie skarpety?!”
Moduł 2 – TU JEST MOJE MIEJSCE
Zadanie 1. Perły Regionu – to zadanie zostało zrealizowane przez uczennice klasy 4b wraz z panią Małgorzatą Klimek, które odwiedziły Regionalne Muzeum w Brzesku, największą brzeską kamienicę, należącą niegdyś do żydowskiego burmistrza Henocha Klapholza.
Zadanie 2. Dzień Wspomnień i Zadumy – w listopadzie uczniowie klas 3 a, 2 a i 1 c udali się na brzeski cmentarz wojenny, gdzie zapalili znicze na grobach nieznanych żołnierzy. Dzieci zostały przez panie wychowawczynie zapoznane z historią tego miejsca oraz z zasadami właściwego zachowania na cmentarzu.
Zadanie 3. Do hymnu – w naszej szkole, zamiast tradycyjnej akademii, została przygotowana prezentacja patriotyczna upamiętniająca Narodowe Święto Niepodległości. 11 listopada o godzinie 11.11. cała społeczność szkoły wyszła z sal, by wspólnie na korytarzach odśpiewać hymn narodowy.
Zadanie 4. Warsztaty ludowe – uczniowie klasy 7b wzięli udział w kulinarnych zmaganiach na wyrabianie i zdobienie pierników bożonarodzeniowych.
Zadanie 5. Magia uliczek – uczniowie klasy 7b spacerowali po mieście w poszukiwaniu najpiękniejszych zakątków miasta.
Moduł 3 KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ
Zadanie 1. Warto pomagać – Szkolne Koło PCK pod opieką p. Magdaleny Głowackiej-Zastawnik i p. Edyty Szczepanek przeprowadziło szereg akcji charytatywnych, min. Wyprawka dla Żaka, Upominek na Gwiazdkę, Wielkanocny koszyczek. Uczniowie naszej szkoły ofiarnie włączyli się także w inne akcje związane z niesieniem pomocy poszkodowanym na Ukrainie.
Zadanie 2. Moje korzenie – uczniowie klas czwartych pod kierunkiem p. G. Pieśniarskiej – Gwizdały a także p. Małgorzaty Klimek wykonali drzewa genealogiczne swoich rodzin.
Zadanie 3. Jaka jest moja rodzina? – uczennice klas czwartych pod opieką p. Małgorzaty Klimek przygotowały prace plastyczne technika kolażu. Była to próba odpowiedzi, czym jest rodzina za pomocą obrazków powycinanych z gazet.
Zadanie 4. Kupon na dobry dzień – uczennice klas czwartych wykonały pomysłowe kupony na przyjemności dla rodziców w czasie zajęć z p. Małgorzatą Klimek.
Zadanie 5. Moja rodzina – uczniowie wraz z wychowawcami całej szkoły podejmowali temat rozmowy dotyczący najbliższych oraz szacunku, jaki należy im okazywać. Przy okazji Dnia Ojca i Dnia Matki zostały wykonane okolicznościowe laurki, a uczniowie klasy 3a pod opieką p. Teresy Sediwy przygotowali spektakl dla rodziców.
MODUŁ 4 – KULTURY ŚWIATA
ZADANIE 1. Zabawy piłką – Uczniowie klasy 3b pod opieką p. Inez Sumary bawili się piłkami jak prawdziwi Rzymianie. W trakcie zawodów sportowych mogli uczestniczyć w różnego rodzaju rozgrywkach. Była to m.in. rozgrywka zwana „aporraksis”, w której zwycięzcą zostawał zawodnik, potrafiący odbijać piłkę jedną ręką największą ilość razy. Kolejna rozgrywka to „ephetinda”, w której uczniowie robili zwody, symulując rzuty, kierowane do innej osoby. Zagrali również w „trigon”, podając piłkę między trzema zawodnikami. Jedną z gier była „phaininda”, podczas której dwaj zawodnicy starali się wydrzeć piłkę dwóm przeciwnikom podającym sobie nawzajem. Najwięcej emocji dostarczyła gra „episkyros” polegająca na przerzucaniu piłki ponad głowami zawodników drużyny przeciwnej tak, aby zmusić ją do cofnięcia się i przekroczenia linii końcowej wyznaczonego placu gry. Po rozgrywkach, już w sali lekcyjnej, uczniowie dowiedzieli się, jak nazywały się poszczególne gry i jaka jest ich historia.
Zadanie 2. Egipski szyfr – podczas zajęć p.Inez Sumary uczniowie klasy 3b obejrzeli krótki film, dzięki któremu poznali historię hieroglifów. Następnie dzieci zapoznały się z niektórymi hieroglifami oznaczającymi przedmioty lub zjawiska i próbowały je odtworzyć patyczkami na tabliczkach z plasteliny. Pomógł im w tym słownik hieroglificzno-polski, który otrzymała każda grupa. W ostatniej części zajęć uczniowie zobaczyli, jak ewoluowało pismo egipskie, w którym pierwotne hieroglify – piktogramy, zostały zastąpione uproszczonymi znakami. Otrzymali kartki z pismem egipskim w stylu demotycznym oraz odpowiadającymi mu literami pisma arabskiego. Następnie na małych kartkach odwzorowywali swoje imiona. Później przenosili swoje imiona farbami na „papirus” rozwijany na podłodze. Zwój z imionami zapisanymi pismem egipskim został zwinięty na pamiątkę.
Zadanie 3. Olimpiada sportowa – uczniowie klas młodszych wzięli udział w mini olimpiadzie i zostali zapoznani z ideą olimpiady greckiej.
Zadanie 4. Piasek Pustyni – uczniowie w czasie zajęć ze specjalistami wykorzystywali piasek kinetyczny, natomiast uczniowie klasy 7b obejrzeli fragmenty spektaklu Mały Książę malowania piaskiem.
Zadanie 5. Quiz wiedzy- uczniowie klasy 7b wzięli udział w quizie wiedzy na temat poznanych kultur wielkich cywilizacji.
To tylko niektóre ze zrealizowanych zadań. Pozwoliły nam one otrzymać certyfikat za aktywny udział w II edycji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Z kulturą mi do twarzy i wspólnie odkrywać świat wartości kultury i sztuki. Są to wartości bezcenne i tym bardziej cieszy fakt, że możemy być jego kreatywnymi propagatorami.
Nie wybrano galeria lub galeria została usunięta
Dziękujemy za udział w projekcie.
Koordynatorzy: Monika Sułek, Magdalena Głowacka-Zastawnik, Edyta Szczepanek