Treść artykułu

Wyróżnienie w Międzynarodowym  Konkursie  Historycznym  

Wyróżnienie w Międzynarodowym  Konkursie  Historycznym  
„Śladami historii Polski – skąd nasz ród”
 dla  Natalii Stachowicz   – uczennicy klasy VIII c 

Organizatorem Konkursu był  Komitet Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego.

Komitet organizacyjny:

– Zofia Pilecka – Optułowicz – córka Witolda Pileckiego
– Andrzej Pilecki – syn Witolda Pileckiego
– Krzysztof Kosior – prawnuk Witolda Pileckiego
– Bogdan Grzenkowicz – Przewodniczący Komitetu Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego

Konkurs objęty został  Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej  Andrzeja Dudy.

 Komitet Honorowy:

–  Piotr Gliński – Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Przewodniczący,
–  J.E. Ks. Bp Michał Janocha – prof. UW Przewodniczący Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Konferencji Episkopatu Polski,
–  Przemysław Czarnek – Minister Edukacji i Nauki,
–  Henryk Kowalczyk -Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
– Adam Glapiński – Prezes Narodowego Banku Polskiego
– Karol Nawrocki – Prezes Instytutu Pamięci Narodowej,
–  Marcin Chludziński – Prezes KGHM Polska Miedź S.A. 
– Jacek Pawłowicz – Dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL,   
– Jan Żaryn – Dyrektor Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. J. Paderewskiego,

 Współorganizatorzy to między innymi:
–  Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłk pilota Mariana Pisarka w Radzyminie
–  Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
–  Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej, Okręg Warszawa Wschód       
–  Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej, Koło Wołomin „Rajski Ptak”

 Partnerzy/Mecenat

–  Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
–  Instytut Pamięci Narodowej,       
–  KGHM Polska Miedź S. A.,   
–  Narodowy Bank Polski,
–  Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. J. Paderewskiego, 
–  Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL.

 Cele Konkursu:

– Kształtowanie postaw patriotycznych młodzieży poprzez propagowanie i pogłębianie wiedzy.                    
– Przybliżenie historii państwa i narodu polskiego, którego początki sięgają drugiej połowy X wieku, na którą datuje się rządy pierwszego historycznego władcy Polski – Mieszka I.   W 966 roku Mieszko I przyjął chrzest, rozpoczynając tym samym proces chrystianizacji na polskich  ziemiach, a wydarzenie to uważane jest za symboliczny początek państwa polskiego. Pierwszym koronowanym królem Polski był syn Mieszka I  Bolesław Chrobry. 
– Zapoznanie się z dziejami  Polski od zarania aż po lata współczesne. 
– Popularyzowanie w sposób kreatywny i innowacyjny wiedzy na temat historii Polski wśród młodych ludzi.    
– Ukazanie bogatej historii Polski jako dziedzictwa, które powinniśmy znać i z którego powinniśmy  być dumni.
– Promowanie postaw patriotycznych i kształtowanie młodego pokolenia świadomego swej  tożsamości.
– Przedstawienie historii narodowej jako cenne źródło wartości, wzorców i    odniesień, które inspirują  do działań twórczych.
– Pogłębienie wiedzy historycznej. 
– Doskonalenie umiejętności samodzielnego poszukiwania, gromadzenia i selekcjonowania  informacji z różnych źródeł.  
– Budzenie i utrwalanie dumy z dziedzictwa narodowego.
– Promowanie młodych twórców i zachęcanie ich do doskonalenia umiejętności plastycznych.
– Popularyzowanie poezji o tematyce patriotycznej.

 Przedmiotem Konkursu było  przygotowanie pracy artystycznej na temat: „Śladami historii Polski  – skąd nasz ród”  charakteryzującej się pomysłowością, oryginalnością i samodzielnością wykonania,

 Tematem pracy artystycznej (poezja, plastyka, komiks, znaczek, film) mogła być wybrana postać, wydarzenia, konspiracja czy inne zagadnienia historyczne lub społeczne.

Konkurs  skierowany był  do uczniów szkół podstawowych i  ponadpodstawowych w Polsce a także poza granicami naszej Ojczyzny.

Konkurs podzielony został  na 4 obszary:

  • Religia, Kościół,
  • Kultura, Nauka,
  • Wojny, Bitwy,
  • Wydarzenia.

Uczeń wybierał określony temat i przygotowywał pracę.

Jak donoszą organizatorzy Konkursy ogłaszane  przez Komitet cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród uczniów szkół w Polsce jak i poza granicami naszego kraju m.in. z Litwy, Białorusi, Belgii, Łotwy, Ukrainy, Holandii, Węgier, Szwecji, Danii, Norwegii, Grecji, Irlandii, Słowacji, Niemiec, Hiszpanii, Szkocji, Anglii, Francji, Austrii, Malty, Kataru, Kuwejtu, Meksyku, Włoch, Czech, Egiptu, Kazachstanu, Uzbekistanu, Kanady czy Stanów Zjednoczonych.

Z naszej szkoły w konkursie wzięły udział :  Milena Wójcik z klasy VI b, Nikola Chruściel z klasy VIII a, Karolina Cięciwa z klasy VIII c, Natalia Stachowicz i Katarzyna Put z klasy VIII c.

Gratulacje

Grażyna Pleśniarska – Gwizdała