Treść artykułu

Uniwersytet Dzieci w Klasie – projekt edukacyjny

  • projekt edukacyjny we współpracy z fundacją Uniwersytet Dzieci

W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie naszej szkoły (klasa 5b, 5c) biorą udział w projekcie edukacyjnym Uniwersytetu Dzieci pt. „Uniwersytet Dzieci w Klasie”. Zajęcia realizowane będą cały rok szkolny i rozwijają zarówno kompetencje społeczne, jak i emocjonalne. 

Spośród wielu bloków tematycznych obie klasy zdecydowały się postawić na emocje. Hasło przewodnie naszego projektu to „Lekcje z emocjami. Jak dbać o swój nastrój”. Projekt składa się z 2 etapów: lekcji na rozgrzewkę, które pozwalają na integrację dzieci oraz oswojenie ze swoimi emocjami oraz lekcji tematycznych związanych z wiodącym tematem projektu. Wszystkie przeprowadzone lekcje są oparte na metodzie pytań i doświadczeń, która powstała we współpracy z naukowcami i ekspertami. Najistotniejszym założeniem tej metody jest rozbudzenie u dzieci ciekawości, która skłania do poszukiwań oraz potęguje chęć poznania świata nauki. Podczas zajęć uczniowie maja przestrzeń do zadawania pytań i wyciągania wniosków. Takie podejście rozwija kreatywność, otwartość, myślenie krytyczne i analityczne, innowacyjność, empatię oraz umiejętność pracy projektowej i współpracy oraz jest gwarantem dobrej zabawy.

Nasze klasy w ramach projektu pracują z następującymi tematami:
– Jak mogę kierować swoją uwagę?
– Jak stworzyć zespół?
– Dlaczego czasem lepiej jest w drużynie?
– Jak dbać o poczucie własnej wartości?
– Jak dbać o dobry nastrój?
– Jak dbać o równowagę emocjonalną?
– Co mogę zrobić ze swoją złością?
– Czym jest empatia?
– Jak okiełznać emocje przed wystąpieniem?
– Kiedy śmiech może mi pomóc?
– Jakie zalety ma stres?
– Jak radzić sobie z niepowodzeniem?
– Dlaczego ludzie ze sobą rywalizują?

Jesteśmy w trakcie realizacji projektu. Część lekcji już za nami. Mamy nadzieję, że projekt zakończy się sukcesem i nasi uczniowie nauczą się rozpoznawać swoje emocje, oswajać je i wyrażać. Chcielibyśmy, by poznali również strategie radzenia sobie z nimi. Liczymy na to, że dzięki uczestnictwu w projekcie rozwiną empatię, wrażliwość i umiejętność współpracy.