Treść artykułu

„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”

 

Dnia 17 .06.2010r w Szkole Podstawowej nr3 w Brzesku miała miejsce prezentacja efektów pracy uczniów II etapu projektu edukacyjnego ,,Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.

Uczniowie kl. Id pod opieką  wych. mgr Renaty Libery od 1.12.2009r do 20.06.2010r  realizowali zadania projektowe wg ułożonego planu pt,, W krainie baśni i bajek-grajek”.

Praca z dziećmi  w ramach Projektu była prowadzona  na zajęciach obowiązkowych oraz podczas zajęć dodatkowych/ 2 godz. tygodniowo/.

Wcześniej w zorganizowanych Ośrodkach Zainteresowań Dziecięcych dzieci podejmowały różnorodne działania, a następnie n-l na podstawie poczynionych  obserwacji przygotował diagnozę początkową profilu inteligencji dziecka w oparciu o teorię H. Gardnera.

Dzieci rozwijały swoje zdolności i inteligencje poprzez ćwiczenia, zadania, zabawy i wycieczki. Wzbogaciły i pogłębiły swoją wiedzę o pojęcia związane z bajką, baśniami, teatrem…Chętnie uczestniczyły w spektaklach teatralnych, w spotkaniach z aktorem, poznały ,,kulisy sceny”, robiły  kukiełki, w pracowni ceramicznej rzeczy z gliny. W szkole słuchaliśmy bajek-grajek, familijnych opowiastek, wierszy, opowiadań. Sami też próbowaliśmy tworzyć własne wiersze, opowiadania, bajeczki. Robiliśmy mapy mentalne, albumy. Poprzez dodatkowe  lekcje uczniowie rozwijali ekspresję słowną, plastyczną, muzyczną, ruchową, matematyczno-logiczną. Nauczyli się współpracy i współdziałania w grupie. Przez kilka miesięcy uczniowie korzystali z bogatego zestawu środków dydaktycznych. Dzieci z chęcią i zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach. Nauka połączona z zabawą dawała im wiele satysfakcji i radości.

Dzięki realizacji projektu nauczyciel prowadzący rozpoznał i określił profil inteligencji każdego ucznia. Obserwował zmiany zachodzące  w rozwoju inteligencji, realizował swoje autorskie pomysły, wykorzystywał  różnorodne metody i formy pracy z uczniami.

Szkoła otrzymała bogaty zestaw środków dydaktycznych, które wpłynęły na uatrakcyjnienie procesu lekcyjnego i uzyskanie lepszych efektów pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Rodzice natomiast mogli poznać  profil inteligencji swojego dziecka, dzięki czemu lepiej zorganizują im środowisko rozwoju w domu.

Praca uczniów została zaprezentowana podczas pokazu szerszemu gronu: uczniom kl. I-III, nauczycielom nauczania zintegrowanego, rodzicom, dziadkom, władzom.

Przygotowano inscenizację  na podstawie wierszy, piosenek i utworów muzycznych o tematyce baśniowej. Scenografię tworzyły mapy mentalne wykonane po wysłuchaniu bajek. Na stolikach ułożone były wytwory prac dziecięcych: albumy, książeczki, prace z gliny, plasteliny, kukiełki. Uczniowie występowali w bajkowych strojach.

Dzieci za pośrednictwem Oleńki i czarodzieja przenoszą się w bajkowy świat. Kolejno pojawiają  się: Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Koziołek Matołek, Jaś i Małgosia,Calineczka, Krasnoludki, Śnieżka…. Recytację przeplata śpiew zespołowy lub indywidualny.

Często towarzyszy akompaniament instrumentów muzycznych. Krasnoludki, czarownice wykonują też  układ taneczny. W teatrzyku kukiełkowym spotykamy smoka wawelskiego, Kraka, Szewczyka i królewnę. Na zakończenie przedstawienia śpiewamy piosenkę ,, Lubimy baśnie ”i jeszcze raz prezentujemy kolejno występujące bajkowe postaci.