Treść artykułu

„Dbamy o swoje bezpieczeństwo”

W ramach realizowanego projektu edukacyjnego „Dbamy o swoje bezpieczeństwo” – praca przy nim będzie trwała do 10 listopada 2010 r.- uczniowie pod opieką i przy pomocy nauczycieli, rodziców, policjantów wykonają 17 zadań promujących bezpieczeństwo w ruchu drogowym i nie tylko. Wśród podjętych i zrealizowanych już zadań znalazły się:

1. Zaopatrzenie uczniów w elementy odblaskowe:

  • 240 uczniów otrzymało kamizelki odblaskowe,
  •  220 opaski odblaskowe,
  • 170 zawieszki odblaskowe. 

 

Uczniowie klas II, III i IV z zakuponej folii odblaskowej samodzielnie wykonali 250 odblasków o przeróżnych  kształtach. Ponadto napisaliśmy prośbe do Statoil Poland o sfinansowanie zakupu kamizelek odblaskowych dla 94 uczniów klas I.

2. Lekcje wychowawcze:

We wszystkich klasach zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze lub pogadanki, niektóre z  udziałem policjanta „Bezpieczne zachowania na drodze”.

Klasa IV c spotkała się  z policjantem 6. września 2010 r.; klasy V b i V d – 24. wrześna 2010 r.; pozostałe klasy IV oraz VI – 30. września 2010 r.

W klasach  I-III pogadanki połączone były z kolorowaniem obrazków.

3. We wszystkich klasach oraz w gablocie przed szkołą powstały gazetki ścienne na temat bezpieczeństwa (gazetki zostały sfotografowane) .

4. Plakaty promujące bezpieczeństwo na drodze. Jeden z nich o wymiarach 125×125 cm namalowany przez uczniów na kółku plastycznym, umocowano na ogrodzeniu szkolnym przy przejściu dla pieszych.

5. Książeczki „Droga i ja” uczniowie w klasach II do IV otrzymali książeczki, w których poruszane są zasady bezpiecznych zachowań pieszych oraz rowerzystów na drodze.

6. Konkurs plastyczny dla klas I – „Bezpieczeństwo na drodze – 2010”, organizowany przez Statoil Poland. Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce 28. września 2010 r. Nagrodzone prace wraz z hasłami zostaną za zgodą organizatora wystawione na Statoil w Brzesku, by zwracać również uwagę kierowców na najsłabszych uczestników ruchu drogowego czyli pieszych.

7. Szkolny konkurs plastyczny – „Ja i droga – chodzić umie każdy, ale czy bezpiecznie?” – udział wzięło 251 uczniów. 65 prac zostało wyeksponowanych na terenie szkoły. Komisja z przedstawicielem policji na czele 1. października 2010 r. wybrała 3 najlepsze prace z każdej grupy wiekowej.

8. Szkolny konkurs wiedzy o ruchu drogowym dla klas I – VI (dostosowany do grupy wiekowej):

  • 24 września 2010 r. klasy II i III – pisemny
  • 27 września 2010 r. klasy IV, V i VI – pisemny
  • 29 września 2010 r. klasy I – ustny
  • 1 października 2010 r. finał klas II -VI

9. Szkolny miesięcznik dla klas I – III

10. Zajęcia plenerowe Klasa III c -wrzesień – zajęcia plenerowe przy przejazdach kolejowych z udziałem przedstawiciela PKP pod hasłem „Bezpieczny przejazd”.

  • Klasa II c – „Jak i gdzie przekraczać jezdnię” z udziałem strażnika drogowego „Stopki” – 23. września  2010 r.
  • Klasa I d i II d – „ Bezpieczne kroki na drodze” z udziałem policjanta – 1 października 2010 r.

11. „Oko strażnika drogowego patrzy”. Obserwujemy – oceniamy – rozliczamy zachowania zagrażające bezpieczeństwu na drodze, szczególnie w pobliżu szkoły, informując o nich  przez szkolny radiowęzeł.

 

Ponadto w trakcie realizacji są  następujące zadania:

  1. Kodeks zachowań na drodze i nie tylko: w domu, podczas pożaru, w górach, nad wodą w Internecie.
  2. Fotoreportaże „Moja droga do szkoły”.
  3. Propozycje (projekty) mody odblaskowej
  4. Opowiadania opisujące rożne zaistniałe sytuacje, zdarzenia na drodze, w której bohater zachował się właściwie i uniknął wypadku.,
  5. Piosenki, wiersze, hasła, scenki profilaktyczne
  6. Listy do nieodpowiedzialnego kierowcy
  7. Projekty własnych znaków drogowych zwiększających szczególnie bezpieczeństwo pieszych -dzieci.
  8. Gry planszowe, puzzle, zakładki do książek, kalendarze, plany lekcji promujące prawidłowe zachowania na drodze– projektowane i wykonane przez uczniów
  9. Prezentacje multimedialne.
  10. Scenografie. 

Praca przy projekcie miała na celu ostrzeżenie przed przyczynami, skutkami i konsekwencjami wypadków drogowych. Pracując przy tym temacie dzieci mogły zobaczyć, w jaki sposób należy, a w jaki nie można zachowywać się na drogach i czym, może skończyć się nieostrożność lub brak uwagi.