Treść artykułu

Zwyczaje i tradycje wielkanocne

30 marca 2010 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr  3 im. Mikołaja Kopernika w Brzesku odbyło się uroczyste podsumowanie projektu „Tradycje i zwyczaje wielkanocne”. Projekt przygotowany przez panią mgr Grażynę Pleśniarską-Gwizdałę i mgr Justynę Krzywacką, był realizowany przez pięć tygodni bezpośrednio poprzedzających Święta Wielkanocne – począwszy od Środy Popielcowej (17 lutego). Wykonanie zadań związanych z projektem odbywało się w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

Do pracy w ramach projektu włączyli się : mgr Jadwiga Grocholska, mgr Anna Wesołowska, mgr inż. Łucja Dzierwa, mgr inż. Dorota Wojtyś, pani Zofia Pabian zajęła się oprawą muzyczną.

CELE PROJEKTU:

  • Przybliżenie pięknych tradycji związanych z Wielkanocą;
  • Poznanie zwyczajów wielkanocnych różnych regionów Polski;
  • Poznanie tradycyjnego sposobu dekoracji stołu wielkanocnego;
  • Uczenie dostrzegania piękna wytworów kultury ludowej;
  • Inspirowanie twórczości opartej na motywach ludowych;
  • Uwrażliwienie na potrzebę kultywowania tradycji;
  • Rozbudzanie motywacji do świadomego uczenia się;
  • Wdrażanie do publicznych wystąpień;
  • Pobudzenie postaw kreatywnych w procesie zdobywania umiejętności i gromadzenia wiedzy;
  • Poszerzanie współpracy szkoły z rodziną ucznia;
  • Promocja szkoły w środowisku.

 

W ramach projektu przeprowadzono lekcje tematycznie związane ze świętami i zwyczajami wielkanocnymi. Przygotowano specjalne wydanie pisemka informacyjno – kulturalnego „Kurier Uczniowski” opracowanego w czasie zajęć Koła Młodych Dziennikarzy. Wiele zadań, a szczególnie tych związanych z udziałem w licznych konkursach, wymagało pracy samodzielnej.

W związku z realizacją projektu przeprowadzono konkurs szkolnych omnibusów „Tęga głowa” o tematyce regionalnej, który obejmował wiadomości związane z tradycjami i zwyczajami wielkanocnymi. Jednym z zadań było zgromadzenie informacji o zwyczajach, sztuce ludowej oraz ilustracji i opisu strojów różnych regionów i przedstawienie ich w formie albumu. Uczniowie szkoły wzięli również udział w konkursie palm. Efekty ich pracy można było obejrzeć po przedstawieniu. Oceniano pomysłowość, dobór materiałów, estetykę pracy i wielkość palmy. Informacje na temat tradycji wielkanocnych zawarto również na pięknie przygotowanych plakatach, które stanowiły część dekoracji. Należało zgromadzić informacje o sztuce zdobienia kraszanek i pisanek lub ludowych zwyczajach wielkanocnych. Uczniowie klas wzięli również udział w konkursie na najpiękniej ozdobione jajka. Komisja oceniała efekt końcowy. Można było zastosować różne techniki zdobienia. Wyłonienie zwycięzcy było zadaniem niewdzięcznym. W ramach projektu uczniowie ułożyli ciekawe życzenia świąteczne i zapisali je na samodzielnie przygotowanych kartkach wielkanocnych. Zgromadzenie informacji o staropolskich zwyczajach, o Wielkiej Niedzieli, sposobie przystrajania stołu umożliwiło przygotowanie stołów wielkanocnych, ozdób, potraw, ciast, koszyczków ze święconką. Efektem pracy jest powstała „Książka kucharska” – zbiór przepisów wielkanocnych opracowany przez uczniów oraz przygotowane stoliki. Zadaniem wychowanków było również przygotowanie prezentacji multimedialnej wyświetlanej podczas spotkania kończącego pracę przy projekcie. Starania tych, którzy wzięli udział w przedsięwzięciu, zostały docenione, zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe.

W czasie podsumowania projektu uczniowie klasy IVc i Va wystąpili w części artystycznej obrazując zwyczaje świąt wielkanocnych i prezentując stroje ludowe różnych regionów Polski. Na uroczystym spotkaniu goszczono księdza proboszcza Józefa Drabika, przedstawicielkę Rady Miasta – panią Katarzynę Pacewicz- Pyrek i przedstawicieli Rady Rodziców działającej przy szkole.